Vad är kommunikativt ledarskap?
- Linda Wilin
- 17 maj 2024
- 3 min läsning
Uppdaterat: 2 apr.
Begreppet missuppfattas.
En kund berättade härom dagen att några högre chefer inom organisationen inte vill höra talas om kommunikativt ledarskap. Det är det tillitsbaserade ledarskapet som gäller.
Jag drog mig till minnes en upplevelse som inte bleknar. För snart tio år sen hade jag ett konsultuppdrag inom det offentliga. Jag började prata om kommunikativt ledarskap och redan innan jag hade hunnit ha ett möte med HR-chefen märkte jag att han bokstavligen blängde på mig i korridoren. Hälsade knappt. Ville inte ha ett möte om kommunikativt ledarskap för "här jobbar vi med det transformativa, inget annat".
Jag ville skrika "Du har missförstått!". Hade jag inte haft ett begränsat uppdrag hade jag lagt ned mödan på att närma mig den här chefen och försökt förklara för honom.
Kommunikativt ledarskap är inte en ledarskapsfilosofi eller en ledarskapsstil.
Det uttrycks inte så inom forskningen. Jag inser att det kan tolkas som en ledarstil utifrån att begreppet innehåller ordet ledarskap. Och fortfarande 2024 så väcker begreppet alltså motstånd.
Kommunikativt ledarskap handlar om ett förhållningssätt och tillvägagångssätt. Att vara medveten om de kommunikativa beteenden och handlingar som ger effekt i ledarskapet och se till att agera utifrån dessa. Kortfattat: de chefer som är medvetna om sitt omfattande kommunikationsuppdrag och kan hantera det - de som är bra på att kommunicera helt enkelt - är framgångsrika som chefer. De lyckas skapa engagemang bland medarbetarna, får arbetet gjort och når sina mål.
Jag har jobbat med kommunikativt ledarskap sedan 2004. Tillsammans i flera år med professor Sven Windahl, som myntade begreppet på 90-talet. Faktum är att det är svenskt och världsunikt. I resten av världen pratas det istället om ledarskapskommunikation.
Kommunikativt ledarskap är mer omfattande än ledarskapskommunikation
En kommunikativ ledare fokuserar på att bygga och underhålla relationer och interaktioner och skapar en kultur som främjar engagemang kring organisationens mål och värderingar. Som en dirigent för en orkester.
Ledarskapskommunikation handlar mer om de faktiska färdigheterna och metoderna för att kommunicera budskap effektivt, internt och externt. Som en virtuos för ett instrument i orkestern. Alltså en betydligt smalare innebörd.
Notera - kommunikativt ledarskap handlar mycket mer än man tror om ett strukturerat arbetssätt. Inte om talang. Inte om personlighet. Inte ens om självsäkerhet. Det här är så viktigt att förstå som chef - att du kan bli god på att kommunicera, oavsett förutsättningar, och jag kommer att återkomma om det.
Man kan tänka att man som chef har fyra olika roller i sitt kommunikationsuppdrag. Två mer operativa och två mer strategiska. Kika på dem nedan och reflektera en stund. Lägger du ned den tid som behövs inom respektive roll? Kan någon av rollerna behöva mer omsorg av dig? Hur ska du få till det?

Det är nyttigt att reflektera över dessa roller med jämna mellanrum och var du spenderar din tid och engagemang.
Äntligen fredag och sommarvärme.
Önskar dig en underbar helg. 💛
/Linda
PS! Något som jag kommer att fundera över i helgen är; behöver vi verkligen införa nya (trendiga) typer av ledarstilar i våra organisationer? Forskningen är tydlig kring de ledarskapsbeteenden och handlingar som skapar resultat - kan vi inte bara prata om dem i våra verksamheter? Hur vi gör för att vara goda ledare? Måste vi kalla det för något och implementera? Behövs det verkligen? Vad tycker du? Jag är nyfiken - svara gärna på det här mejlet!
Comments