top of page

Hur tydlig riktning och kommunikation driver resultat

  • Skribentens bild: Linda Wilin
    Linda Wilin
  • 14 feb. 2023
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 6 apr.

Vad händer när organisationens mål och strategier är otydliga, för allomfattande eller bristfälliga? Eller när det finns en riktning men själva tydliggörandet för vad vi gemensamt behöver göra och hur, saknas?


Vad händer när ansvaret skjuts ut till teamen och bristen på gemensam mobilisering skapar ett gigantiskt gap mellan en önskvärd framtid och det dagliga arbetet?



Ledningsgrupp i diskussion om riktning och strategi på trevligt kontor

Vi kommunikatörer sliter vårt hår. Vårt interna huvuduppdrag saknar förutsättningar. Vi som jobbar med att skapa ett gemensamt syfte och mening kring det vi gör och åstadkommer, kring den organisation vi är och den vi vill vara. För dem vi är till för. När vi gör det bra ökar engagemang och produktivitet. Vi når resultat. Om den fundamentala grunden brister, när vad, varför och huret svajar - hur ska vi kunna göra vårt jobb? Om vi inte kan göra vårt jobb vad händer då?


Ingenting om man ska tro kommunikatörernas kritiker som ofta får medial uppmärksamhet. Precis, det händer väldigt lite. Och det kommer resultaten över tid att visa. Sämre tillväxt, lägre produktivitet, lägre lönsamhet, lägre lojalitet, lägre stolthet, högre personalomsättning.

Det är många faktorer som påverkar men forskningen är tydlig. Kommunikativt väloljade organisationer är mer framgångsrika och når bättre resultat. Det vet vi. Och vi vet vad som krävs.

Min uppmaning till dig i ledningsgrupp:


  • Målbilden och hur vi tar oss dit måste vara crisp and clear och attraktiv. För alla. Först och främst för dig och ledningen. Ta hjälp av kommunikatörer. Var synliga, tydliga och fånga in kontinuerlig feedback från organisationen.

  • Ta hjälp av strategisk erfaren kompetens inom utveckling av kommunikativa organisationer. Många av oss har kunskap om verksamhetsutveckling, ledarskap, medarbetarengagemang, förändringsledning och hållbarhet. Vi har en förståelse för affären som helhet.

    Vi har ett helikopterperspektiv och vet hur den röda tråden i det vi gör behöver formas och synliggöras. Vi ger oss inte förrän riktningen är tydlig och engagerande och medarbetare vet vad de ska göra för att bidra, och vill bidra.


  • Skapa en självklar plats för det interna perspektivet i beslutsfattandet. Vi tillför en affärskritisk kompetens. Vi har stor kunskap om medarbetares behov och vet hur vi ska tala till huvud, hjärta, fötter för att möjliggöra, engagera och mobilisera.

  • Lyssna. Vi kan i hög grad förutse konsekvenser av de beslut vi som organisation fattar, och de beslut vi väljer att inte fatta. För medarbetare, kunder och omvärld. Vi besitter därmed en stor påverkanskraft. Dra nytta av den.


  • Värdesätt kommunikationen inom organisationen på samma nivå som externkommunikation och marknadsföring. Customer experience equals employee experience. Allt hänger ihop. Vårt förtroendebyggande i relation till omvärlden börjar med våra medarbetare. Våra medarbetares tro på oss. Den kommunikationschef ni anställer sätter agendan.

Comments


bottom of page