top of page

Synliggör din verksamhet!

  • Skribentens bild: Linda Wilin
    Linda Wilin
  • 4 mars 2024
  • 3 min läsning

Uppdaterat: 2 apr.

Särskilt när kunderna är tacksamma för det ni gör.


Alla dessa små vardagliga historierna när era kunder utbrister tacksamhet eller nöjdhet. I mejl. På telefon. I ett möte. När kollegorna i ett annat team berömmer er insats i ett gemensamt arbete. När dina medarbetare har lyckats med olika bedrifter. Pratar ni om det? Är det en naturlig del av er kultur att dela? Har ni rutin på att synliggöra allt gott och positivt som händer och som ökar stoltheten? Både inom teamet men även gentemot kollegorna i resten av organisationen?

Om du är som chefer flest så tror jag att du kan göra mer. Min erfarenhet är att medarbetare blir som allra gladast när kunder uttrycker tacksamhet för det ni gör.

En historia om Jante

Jag jobbade i en organisation där vårt teams arbete i sociala medier hade fått uppmärksamhet medialt - vi lyckades riktigt bra helt enkelt med våra inlägg. Inläggen hade en stor genomslagskraft och engagerade verkligen de vi fanns till för, våra kunder. Teamet gjorde ett strålande jobb.

Jag sa till min chef att jag har skrivit en fin artikel till intranätet så att vi kan dela med oss av vårt framgångsrika och uppmärksammade arbete till resten av organisationen. Så att de kan känna sig lika stolta som oss. Att vi faktiskt bidrar till att göra skillnad för människor med våra budskap.

Jag fick till svar att det gör vi inte. Vi ska inte synas. Vi är en stödfunktion och ska inte ta uppmärksamheten från de som gör det verkliga jobbet varje dag, de som jobbar med kunderna.

Jag kunde verkligen inte förstå. Kände mig nedslagen.

Långt senare överhörde jag ett samtal vid kaffeapparaten. Som handlade om Jante. Jantelagen styr hela vår kultur i den här organisationen hörde jag den ena säga. Den andra höll med.

Och då förstod jag grejen med artikeln. Även andra saker började falla på plats. Det är alltså en stark kultur av Jante som präglar verksamheten. Det existerar alltså fortfarande i dagens moderna organisationer?

"Jantelagen med rötter i den nordiska kulturen är en oskriven regel som främjar en mentalitet där individuella framgångar och prestationer tonas ned eller undervärderas till förmån för kollektivets normer och värderingar. En stark Jante-kultur kan ha skadliga effekter på en organisation på flera sätt." Det svaret fick jag när jag frågade ChatGPT. Jag tror att han har rätt.

Jag försökte hitta fördelar med Jante. Jag hittade inga. Jag såg alltfler nackdelar. Framför allt var mina kollegor osäkra på sig själva. Rackade ned på sig själva. Rädda för att göra fel. Ängslig stämning. Tyst grupp. Känslig för kritik. Förbättringsarbeten i teamets arbete togs inte emot på ett bra sätt. Mycket vi och dom. Nya kollegor drogs liksom in i samma mönster.

Min vän ChatGPT bekräftar det: Jante hämmar innovation, undergräver självförtroenden och personlig utveckling, skapar en atmosfär av rädsla… ja, listan är lång.


Min poäng här är inte att synliggöra Jante som ett fenomen. Jag har inte stött på det särskilt ofta och vet inte hur mycket det präglar organisationer.

Min poäng är egentligen motsatsen. Den positiva påverkan som stolthetsbärande kommunikation har. De flesta gläds åt framgångar. Särskilt när vi jobbar mot samma mål. Min uppmuntran till dig - se till att göra mer för att synliggöra dem! Det är enbart positivt. Samhörighet, stolthet, glädje, meningsfullhet och engagemang kommer på köpet.


Reflektera:

  • Uppmärksammar du och teamet era framgångar? Det är ett kanonbra första steg.

  • Delar ni era framgångar med andra utanför teamet? Om, inte, på vilket sätt kan ni börja göra det? I vilket sammanhang skulle det passa?

  • Delar ni goda kundhistorier med varandra inom teamet? Delar ni dessa historier med resten av organisationen? Om inte, hur skulle det kunna ske i en strukturerad form?

  • Och så knäckfrågan - uppmärksammar du dina egna framgångar…? Säger du till dig själv att "det där gjorde jag j-vligt bra"? Och så en snabbanalys på det. Säg till dig själv varför det var j-vligt bra jobbat. Mitt hetaste tips: Gör det. Bara gör det.

Önskar dig en härlig fredag och en riktigt skön helg. 💛

/Linda


Comments


bottom of page